Monday, November 3, 2014

“ဥပေဒက တပ္မေတာ္ကုိ ေျမသိမ္းဖုိ႔ အတြက္ ခြင့္ျပဳမထား”

(ဧရာ၀တီ)

လက္ရွိ အခ်ိန္အထိ ႏုိင္ငံ အႏွံ႔တြင္ ေျမယာ သိမ္းဆည္းမႈ ျပႆနာ အမ်ား အျပား ရွိေန ဆဲ ျဖစ္သည္။ တပ္မေတာ္ ကလည္း ေျမယာ သိမ္းဆည္း မႈမ်ား ရွိေနသည္။ တခ်ိဳ႕ သိမ္း ဆည္းေျမယာ မ်ားသည္လည္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္းခြင္ အျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းသြား သည္ ကုိ ေတြ႔ျမင္ေန ရသည္။

ဥပေဒေၾကာင္း အရ လယ္ယာေျမမ်ားကုိ တပ္မေတာ္ က သိမ္းဆည္း ခြင့္ ရိွ/မရိွ၊ သိမ္း ဆည္းေျမမ်ား ကို မူလပုိင္ရွင္မ်ား သို႔ ျပန္လည္ ေပးအပ္ရာ တြင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အားနည္းခ်က္မ်ား၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ တြင္ သပိတ္ စခန္းဖြင့္ ဆႏၵျပလ်က္ရွိသည့္ သဃၤန္းကြ်န္း မိေက်ာင္းကန္ ေျမသိမ္းမႈ စသည့္ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဧရာ၀တီ ျမန္မာ ပိုင္း ေကာ္ပီ အယ္ဒီတာ ႏုိင္စြမ္းက ရန္ကုန္ အေျခစုိက္ ေရွ႕ေန ဦးဖုိးျဖဴႏွင့္ မၾကာေသးခင္က ေတြ႔ဆုံ ေမးျမန္းခ့ဲသည္မ်ားကို ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။


ေမး။   ။ ရန္ကုန္မွာ ရွိတဲ့ ယခင္ စစ္႐ုံးခ်ဳပ္ေျမေနရာကို ပုဂၢလိကကို လုပ္ကိုင္ခြင့္ ခ်ထားေပးတာ ေတြ႔ရတယ္။ တပ္ေျမအျဖစ္ ဘယ္ လို အေျခအေနမွာ ေျမသိမ္းခြင့္ရွိတယ္၊ တကယ္လို႔ စစ္တပ္က အသုံးမလိုေတာ့ဘူး ဆိုရင္ အဲဒီေျမကို ဘယ္လို လုပ္ေဆာင္ရ တယ္ ဆိုတာ ေျမယာဥပေဒ အရ ရွင္းျပေပးပါ။

ေျဖ။   ။ စစ္တပ္က ေျမသိမ္းတဲ့ ကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ သီးျခားဥပေဒ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ကိစၥရွိပါတယ္။ ၁၉၀၃ ခုႏွစ္ တပ္မေတာ္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ား ဥပေဒ (1903, the Works of Defence Act) ကုိ ေလ့လာရပါမယ္။ အဲဒီ ဥပေဒမွာ ဆုိရင္ ကာကြယ္ေရး လုပ္ငန္း လုပ္ဖုိ႔ အတြက္ အနီးအနား၀န္းက်င္မွာ ရွိတဲ့ ေျမကုိ အသုံးခ်မႈ ကန္႔သတ္ဖုိ႔ အတြက္သာ ျပ႒ာန္းထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆုိလုိတာက တပ္မေတာ္ရဲ႕ ကာကြယ္ေရး လုံၿခံဳေရး ကိစၥအတြက္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာ တခုရွိရမယ္၊ အဲဒီ လုပ္ငန္းေဆာင္တာက ပတ္၀န္းက်င္မွာ ရွိတဲ့ ေျမအသုံးျပဳမႈကုိ ကန္႔သတ္လုိတာပဲ ျဖစ္ရမယ္။ အမ်ားျပည္သူ သုံးလုိ႔ မရေအာင္ ေျမကုိကန္႔သတ္ထားတဲ့ သေဘာပဲျဖစ္ပါတယ္။

ဥပေဒက တပ္မေတာ္ကုိ ေျမသိမ္းဖုိ႔ အတြက္ ခြင့္ျပဳမထား သလုိ စီးပြားေရးလုပ္ဖုိ႔ အတြက္လည္း အခြင့္အေရး ေပးမထားပါဘူး။ ေျမ သိမ္းၿပီး စီးပြားေရးလုပ္ဖုိ႔ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္ တပ္မေတာ္အက္ဥပေဒ (1959, the Defence Act) မွာလည္း ျပ႒ာန္းမထားပါဘူး။ ဘယ္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္ကမွလည္း ေျမသိမ္းၿပီး စီးပြားေရးလုပ္ဖုိ႔ ခြင့္ျပဳ မထားပါဘူး။

ဒီေနရာမွာ ဥပေဒ ျပႆနာ ေလးခ်က္ ရွိပါတယ္။
ပထမအခ်က္ကေတာ့ တကယ္လုိ႔ ေျမသိမ္းၿပီး စီးပြားေရးလုပ္ဖုိ႔ စစ္႐ုံးခ်ဳပ္ကေန အမိန္႔ေတြ၊ ညႊန္ၾကားခ်က္ေတြ ထုတ္ခဲ့မယ္ ဆုိရင္လည္း ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳထားတဲ့ ေဖာ္ျပပါ ဥပေဒေတြကုိ ဆန္႔က်င္ၿပီး ထုတ္ျပန္ေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒမွာ ဒီဥပေဒ မေပၚေပါက္ ခင္က အစုိးရဌာနေတြရဲ႕ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ ေတြကုိ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒေပၚေပါက္ေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြ အျဖစ္ မွတ္ယူရမယ္လုိ႔ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ျပည္သူ ေတြ ပုိင္တဲ့ေျမကုိ သိမ္းၿပီး တပ္မေတာ္က စီးပြားေရး လုပ္တာဟာ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒ ေပၚေပါက္ဖုိ႔ လားလားမွ် မသက္ဆုိင္တဲ့ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။
တတိယ အခ်က္ကေတာ့ အဲဒီ ဖြဲ႔စည္းပုံမွာပဲ တပ္တြင္း စီမံခန္႔ခြဲမႈကုိ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း မရွိေစဖုိ႔ ျပ႒ာန္းထားျပန္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ျပည္သူ႔ေျမေတြကုိ သိမ္းၿပီး စီးပြားေရး လုပ္တာ၊ ကာကြယ္ေရးလုံၿခံဳေရးႏွင့္ လားလားမွ် မသက္ဆုိင္တဲ့ ကိစၥပဲျဖစ္ပါတယ္။ ကာကြယ္ေရး လုံၿခံဳေရး ကိစၥ မဟုတ္တဲ့အျပင္ အမ်ားျပည္သူ အက်ဴိးစီးပြားကုိ ထိခုိက္သိမ္းႏႈတ္တဲ့ ကိစၥျဖစ္တဲ့ အတြက္ အမ်ားျပည္သူ႔ေရးရာ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ တပ္တြင္း စီမံခန္႔ခြဲမႈလုိ႔ ဥပေဒအရ မဆုိႏုိင္ပါဘူး။

ေနာက္ဆုံး စတုတၳ အခ်က္ကေတာ့ တပ္မေတာ္ လုပ္ငန္း အတြက္ အသုံးျပဳတဲ့ ေျမေနရာေတြ အျပင္ အဲဒီလုပ္ငန္း ပတ္၀န္းက်င္မွာ ရွိတဲ့ အသုံးခ်မႈ ကန္႔သတ္ခံထားရတဲ့ ေျမေနရာေတြကုိ အသုံးျပဳဖုိ႔ မလုိအပ္ေတာ့ဘူး ဆုိရင္ ၂၀၁၂ခုႏွစ္ လယ္ယာေျမဥပေဒ ပုဒ္ မ ၃၂ အရ မူလေျမပိုင္ဆုိင္ခြင့္ ရွိသူေတြ၊ ေျမလက္၀ယ္ထားခြင့္ ရွိသူေတြႏွင့္ ေျမပုိင္ခြင့္ ရွိသူေတြကုိ ျပန္လည္အပ္ႏွင္းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ယခု ေနာက္ဆုံး လက္ေတြ႔ ျဖစ္ေပၚေနတာကေတာ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြ လက္ထဲ ထုိးေရာင္းလုိက္တာ အက်ဳိးတူ လုပ္ေနတာကုိ ေတြ႔ျမင္ေနရပါတယ္။

ကာကြယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန အပါအ၀င္ ၀န္ႀကီးဌာန အသီးသီးက ေျမရယူ အသုံးျပဳခဲ့ၿပီး စီမံကိန္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္ဖုိ႔ မလုိအပ္ ေတာ့ဘူး ဆုိရင္ မူလေျမရွင္ေတြဆီ ေျမျပန္အပ္ဖုိ႔ ဆုိတာ တည္ဆဲ ဥပေဒစည္းမ်ဥ္း တရပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေရွ႕မွာ ေဖာ္ျပ ခဲ့တဲ့ အခ်က္ေလးခ်က္ စလုံးကုိ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒဆုိင္ရာ အျငင္းပြားမႈတရပ္ အျဖစ္ သက္ဆုိင္ရာ လႊတ္ေတာ္မွာ ကုိယ္စားလွယ္ အသီးသီးက သတ္မွတ္ အေရအတြက္ ျပည့္မီေအာင္ စည္း႐ုံးၿပီး ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ ခုံ႐ုံးသုိ႔ တင္သြင္း အေရးဆုိ သင့္ ပါတယ္။

ေမး။   ။ အခုဆိုရင္ လက္ရွိအစိုးရက သိမ္းယူထားတဲ့ ေျမယာေတြကို ျပည္သူေတြကို ျပန္လည္ ခ်ထားေပးေနၿပီလို႔ အစိုးရထုတ္ သတင္းစာေတြမွာ ဖတ္ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မူလပိုင္ရွင္ ျပည္သူေတြဆီ မေရာက္ဘူး၊ အဲဒီလို ျဖစ္ေနတာ ဘာေၾကာင့္လဲ။

ေျဖ။   ။ သိမ္းယူထားတဲ့ ေျမေတြကုိ ျပည္သူေတြလက္ထဲ ျပန္မေရာက္တာ အေၾကာင္းအခ်က္ ၂ ရပ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ပထမ တခ်က္ကေတာ့ အဂတိတရားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀န္ႀကီးဌာနေတြ၊ ဦးစီးဌာနေတြ ကုိယ္တုိင္က ေျမေတြကုိ ကုိယ့္အိတ္ထဲ ကုိယ္ဖိတ္ဖုိ႔ ေဒသခံ မဟုတ္တဲ့ လူေတြနဲ႔ ဟန္ျပ ေလွ်ာက္ထားေစပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ လက္လွည့္ခြဲေ၀ ေပးပါတယ္။ ေျမသိမ္းခံရတဲ့ မူလ လက္ ငုတ္ ေျမရွင္၊ ေတာင္သူလယ္သမားေတြနဲ႔ ေျမသိမ္းခံရၿပီး ေနာက္ပုိင္း ဦးစီးဌာနေတြက သီးစားခ်ေပးထားတဲ့ သူေတြကုိ အိမ္ၾကက္ ခ်င္း အုိးမည္းသုတ္ ခြပ္ခုိင္းေစတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါမွလည္း ႏုိင္ငံေရးအရေရာ၊ သတင္းမီဒီယာေတြရဲ႕ အာ႐ုံစုိက္မႈကလည္း တန္ဖုိးက်ဆင္းသြားၿပီးေတာ့ လယ္သမား ေတြကုိ သိကၡာက်ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲ အေနနဲ႔ကေတာ့ မူလလက္ငုတ္လယ္သမားကုိ မေပးဘဲ ထပ္ဆင့္ သီးစားခ်ခံရတဲ့ လယ္ သမားနဲ႔ အာဏာပုိင္ေတြ သူခုိးသူ၀ွက္လု ဇာတ္လမ္း ျဖစ္ေနတာပါပဲ။ ဒါ့ထက္ ပုိဆုိးတာကေတာ့ ေဒသခံ မူလလက္ငုတ္ လယ္ သမား ေတြထံက ေျမသိမ္းၿပီး ကုမၸဏီလုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ အစုိးရ ၀န္ႀကီးဌာနေတြက တ၀က္ေပးတ၀က္ယူ ကန္ထ႐ုိက္စနစ္ ခြင့္ျပဳေန တာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။

ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ ေျမယာျပန္လည္ ခြဲေ၀ေပးေရး ဆုိင္ရာဥပေဒကုိ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က အတိအလင္း ျပ႒ာန္းထားျခင္း မရွိေသးပါဘူး။ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးဌာနက ေျမယာျပန္လည္ စြန္႔လႊတ္ေရး လုပ္ထုံးလုပ္နည္းကုိ ထုတ္ျပန္ ပါတယ္။ လုပ္ထုံး လုပ္နည္း ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒေတြဆုိတာ လႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပ႒ာန္းထားခ်က္ရွိမွ သက္ဆုိင္ရာ ၀န္ႀကီးဌာနေတြက စီမံခန္႔ခြဲေရး ဥပေဒအျဖစ္ ထုတ္ျပန္ရတာျဖစ္ပါတယ္။

အခုဟာက လႊတ္ေတာ္က ေျမျပန္လည္ခြဲေ၀ေပးေရး ျပ႒ာန္းဥပေဒ ဘာမွမရွိဘဲ ျပည္ထဲေရး၀န္ႀကီးဌာနက ေျမျပန္လည္ စြန္႔လႊတ္ ေရး ထုံးနည္းကုိ ထုတ္ျပန္တာဟာ ဥပေဒက ခြင့္ျပဳထားျခင္း မရွိတာကုိ အာဏာေက်ာ္လြန္ေဆာင္ရြက္ခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သမၼတ႐ုံးရဲ႕ စီမံခန္႔ခြဲပုိင္ခြင့္လုိ႔ ဆုိႏုိင္ေပမယ့္ လႊတ္ေတာ္ဥပေဒကုိ တဆင့္ခံဥပေဒျပဳျခင္း (Subordinate Legislation)  တနည္းအားျဖင့္ ၀န္ႀကီးဌာန၏ စီမံခန္႔ခြဲေရး ဥပေဒ(Administrative Law) ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းဖုိ႔ ဆုိရင္ လႊတ္ေတာ္က ျပ႒ာန္းထားတဲ့ မူလမိခင္ ဥပေဒ ရွိရပါမယ္။ အဲဒီ မိခင္ဥပေဒက တဆင့္ခံဥပေဒ ျပ႒ာန္းဖုိ႔ ၀န္ႀကီး႒ာနကုိ ခြင့္ျပဳတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ အပုိဒ္ေတြ ပါ၀င္ရပါမယ္။

အဲဒီ မိခင္ဥပေဒလည္း မရွိ ေျမယာစြန္႔လႊတ္ေရး တဆင့္ခံ ျပ႒ာန္းဖုိ႔ သီးျခားဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္လည္း မရွိဘဲ ေျမယာျပန္လည္ စြန္႔လႊတ္ေရး ထုံးနည္းေတြ ထုတ္ျပန္ လုပ္ေဆာင္ေနတာဟာ ဥပေဒနဲ႔ ညီညြတ္မႈ မရွိပါဘူး။ လႊတ္ေတာ္ျပဳ ျပ႒ာန္းဥပေဒလည္း မရွိတာေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္က ဒီထုံးနည္းေတြကုိ ျပန္လည္ စိစစ္ဖုိ႔ ဆုိတာလည္း မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ဥပေဒႏွင့္ ညီမညီ လႊတ္ေတာ္က ဆုံးျဖတ္ဖုိ႔ အခြင့္အလမ္းလည္း မရွိဘူး ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေျမေတြကုိ ၀န္ႀကီးဌာနေတြက ျပန္လည္ စြန္႔လႊတ္တယ္ ဆုိေပမယ့္ ျပည္သူေတြလက္ထဲ ျပန္မေရာက္တာကေတာ့ ဥပေဒ လုပ္ထုံးလုပ္နည္း လႊဲမွားခြ်တ္ေခ်ာ္ေနတဲ့ စီမံခန္႔ခြဲေရး ဥပေဒကုိ ၀န္ႀကီးဌာန က ထုတ္ျပန္အသုံးျပဳေနလုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါရဲ႕ ျပယုဂ္ကေတာ့ ဒီမုိကေရစီ ႏုိင္ငံေတြမွာ သမား႐ိုးက် ပါ၀ါ အားၿပိဳင္မႈ ျဖစ္တတ္ေသာ အစဥ္အလာအတုိင္း သမၼတ႐ုံးက ျပည္ ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ စိစစ္ႀကီးၾကပ္ႏုိင္မႈ အခြင့္အာဏာကုိ ေက်ာ္လြန္ဖုိ႔ ဥပေဒမဲ့ လုပ္ရပ္ေတြ ေဆာင္ရြက္ေနတာပဲ ျဖစ္တယ္လုိ႔ ဥပေဒေၾကာင္းအရ သုံးသပ္ႏုိင္ပါတယ္။

ေမး။   ။ လက္ပံေတာင္းေတာင္ အပါအ၀င္ တႏိုင္ငံလုံးမွာ ေဒသအလိုက္ လယ္ယာေျမ အျငင္းပြားမႈေတြကို စုံစမ္းစစ္ေဆးေရး ေကာ္မရွင္ေတြ ဖြဲ႔ၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနတယ္လို႔လည္း ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုအခ်ိန္အထိ အမ်ားျပည္သူ ေက်နပ္တဲ့ စုံစမ္း ေဖာ္ ထုတ္မႈ လည္း မေတြ႔ရေသးတာကေရာ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုတာ ေျပာျပေပးပါ။

ေျဖ။   ။ ေဖာ္ျပပါ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္ စလုံးကုိ ေဒသအလုိက္ အမႈတခုခ်င္းစီ အလုိက္ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ ေကာ္မရွင္ အစီရင္ခံစာေတြမွာ ေၾကာင္းျခင္းရာ အခ်က္အလက္ ကုိေရာ၊ ဥပေဒျခင္းရာ အခ်က္အလက္ကုိေရာ အေသးစိတ္ သုံးသပ္ၿပီး အစီရင္ခံေဖာ္ျပဖုိ႔ လုိအပ္ေန တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 
စီမံကိန္းအေၾကာင္းျပၿပီး ေလ်ာ္ေၾကးႏွပ္ေၾကာင္းေပးတဲ့ မယားငယ္စရိတ္၊ သဒၶါေပး သဒၶါယူ၊ သူေတာင္းစားေပး မ်ဳိး က႐ုဏာေၾကး ဆုိတာေတြ ေလာက္နဲ႔ ေကာ္မရွင္ အစီရင္ခံစာေတြက အႀကံျပဳေနတာေတြဟာ ေဒသခံျပည္သူျပည္သား ေျမရွင္ ေတြရဲ႕ အရွည္သျဖင့္ ဖြံ႔ၿဖဳိးမႈကုိ အေထာက္အပံ့ မျဖစ္ေစႏုိင္ပါဘူး။

ဥပေဒႏွင့္ မညီတာကုိ မညီတဲ့အတုိင္း၊ ဥပေဒအရ ရသင့္ ရထုိက္တဲ့ အခြင့္အေရးကုိ အခြင့္အေရး အတုိင္း အတိအက် ေဖာ္ျပၿပီး။ သက္ဆုိင္ရာ ၀န္ႀကီးဌာနေတြနဲ႔ ကုမၸဏီက ေျဖရွင္းဖုိ႔ တာ၀န္ေတြကုိ အေသအခ်ာအက်အန ေဖာ္ျပရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရး သမား ပီပီ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ တာ၀န္ထမ္းတဲ့ အလွည့္မွာလည္း သိပ္ေယဘုယ် ဆန္လြန္းေနဦးမယ္ ဆုိရင္ ျပည္သူေတြ အက်ဳိးခံစားခြင့္ ရွိဖုိ႔ မျမင္ပါဘူး။

ဒါေၾကာင့္ ပထမဆုံးလုပ္ရမွာကေတာ့ လယ္ယာေျမႏွင့္ အျခားေျမ သိမ္းဆည္းခံရမႈ စုံစမ္းေရးေကာ္မရွင္လုိ႔ အမည္တပ္ၿပီး လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ပဲ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ ေကာ္မတီအဆင့္သာသာ အဲဒီေကာ္မရွင္ကုိ ျပန္လည္ ဖြဲ႔စည္းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

လႊတ္ေတာ္ နည္းဥပေဒေတြ အရ ေကာ္မရွင္အဆင့္ ျဖစ္ဖုိ႔ဆုိရင္ ေျမယာဆုိင္ရာ ကြ်မ္းက်င္သူေတြ၊ ေျမယာဆုိင္ရာ ဥပေဒပညာရွင္ ေတြ ၊ ေတာင္သူလယ္သမားအေရး ေျမယာအခြင့္အေရး ေဆာင္ရြက္ေနသူ အရပ္ဘက္လူ႔အဖြဲ႔ အစည္းေတြ၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ဆိုင္ရာ ပညာရွင္ေတြ စတဲ့ သက္ဆိုင္ရာ က႑အလိုက္ ပညာရွင္ေတြနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ေတြ ပါ၀င္ဖြဲ႔စည္းမွသာ ေကာ္မရွင္ အဆင့္ကုိ ေရာက္ရွိလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမး။   ။ လက္ရွိ သပိတ္ေမွာက္ေနတဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ သဃၤန္းကြ်န္း ၿမိဳ႕နယ္ မိေက်ာင္းကန္ အပိုင္း ၁၊ ၂၊ ၃ က လူတခ်ိဳ႕က သူတို႔ေျမ ျပန္လည္ ရရွိေရးအတြက္ သပိတ္ စခန္းဖြင့္ ဆႏၵျပ လာတာ ၆ လ ၊ ၇ လ ေလာက္ရွိပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ အစိုးရက အေရးယူတုံ႔ျပန္ ေဆာင္ရြက္ ေပးတာ မေတြ႔ရပါဘူး။ အဲဒီအေပၚမွာ ဥပေဒေၾကာင္းအရ အျမင္ကို ေျပာျပပါဦး။

ေျဖ။   ။ မိေက်ာင္းကန္ ကိစၥဆုိတာ  လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ေနာက္ပုိင္း ႏွစ္မ်ားစြာကတည္းက ရြာႀကီးတရြာအျဖစ္ အေျခတက် ေန ထုိင္ ခဲ့ၾကတဲ့ မိသားစုေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရြာႀကီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ လမ္းစနစ္နဲ႔ မိလႅာစနစ္ေတာ့ သီျခားဖြံ႔ၿဖဳိးမႈ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ၀င္ေငြအဆင့္အတန္း နိမ့္က်တဲ့ လက္လုပ္လက္စား မိသားစုေတြက ၿမိဳ႕ျပင္မွာ တတ္ႏုိင္တဲ့ သစ္၀ါးတဲ ေဆာက္လုပ္ၿပီး အေျခခ်ေန ထုိင္မႈ မိသားစုရပ္၀န္းႀကီး ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

တခ်ဳိ႕ မိသားစုေတြမွာ ဆုိရင္ ဘုိးဘြားေျမ ပုိင္ဆုိင္မႈ အေထာက္အထား စာရြက္စာတမ္းေတြ အခုိင္အမာ ရွိၾကပါတယ္။ အမ်ားစု ကေတာ့ ေဒသခံေတြနဲ႔ တႏုိင္တပုိင္ လက္လုပ္လက္စားေတြ အေျခခ် ေနထုိင္တာျဖစ္လုိ႔ တရား၀င္ အေထာက္အထား စာရြက္ စာ တန္းေတြ ေလွ်ာက္ထားရယူ ႏုိင္ခဲ့ျခင္း မရွိပါဘူး။ ႏုိင္ငံတကာ ဥပေဒစံႏႈန္းသေဘာအရပဲ ၾကည့္ၾကည့္ ျပည္တြင္းဥပေဒ သေဘာ အရ ပဲ ဆုိဆုိ ေျမမွာ အေျခခ်ေနထုိင္ၿပီး ေျမေပၚမွာ အက်ဳိးခံစားခြင့္ ရရွိေနသူေတြကုိ ေျမပိုင္ဆုိင္ခြင့္ ေပးဖုိ႔လုိအပ္တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ေအာက္ျမန္မာျပည္ ၿမိဳ႕ႏွင့္ေက်းရြာေျမယာ ဥပေဒအရ ဆုိရင္ ၿမိဳ႕ရြာအုိးအိမ္ တုိးခ်ဲ႕တဲ့အခါ အဲဒီတုိးခ်ဲ႕တဲ့ ေဒသမွာ မူရင္းလက္ငုတ္ ေနထုိင္အေျခခ် ေျမအက်ဳိးခံစားခြင့္ရွိသူေတြကုိ ေျမယာဆုိင္ေရးဆုိင္ခြင့္ အခြင့္အေရးေပးဖုိ႔ ဥပေဒက အတိအလင္း ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ မိေက်ာင္းကန္ ကိစၥမွာ စစ္တပ္က သိမ္းယူတယ္ဆုိရင္ ကာကြယ္ေရး လုံၿခံဳေရး လုိအပ္ခ်က္ အတြက္ပဲ သိမ္းယူတာမ်ဳိး ျဖစ္ ထုိက္ပါတယ္။

လက္ေတြ႔မွာေတာ့ ေျမသိမ္းၿပီး အျခားလူကုိ သီးစားခ်ထားတဲ့ ျဖစ္ရပ္ဟာ တပ္မေတာ္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ား ဥပေဒ၏ ရည္ရြယ္ ရင္း အႏွစ္သာရႏွင့္ ကြဲလြဲေနတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။ ထုိက္တန္တဲ့ ေျမ ဆုိင္ေရးဆုိင္ခြင့္လည္း ေဒသခံေတြ ခံစားခဲ့ရတာ မဟုတ္တဲ့ အျပင္ ကာကြယ္ေရး လုံၿခံဳေရးႏွင့္မဆုိင္ဘဲ သိမ္းယူထားတဲ့ ေျမကုိ စစ္တပ္က ကုမၸဏီ လက္ထဲ အပ္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားေနတာဟာ ဥပေဒ ေၾကာင္းအရ လုံးလုံးမွားယြင္းေနပါတယ္။ ေဒသခံ ျပည္သူျပည္သားေတြ ေျမယာျပန္လည္ခြဲေ၀ အက်ဳိးခံစားခြင့္ ရထုိက္တဲ့ ေျမ ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဘယ္လုိ ေျဖရွင္းသင့္လဲ ဆုိေတာ့ “ဥပေဒေၾကာင္းအရ စီမံခန္႔ခြဲမယ္ဆုိရင္ တပ္မေတာ္ အစုိးရ တာ၀န္ယူသည့္ ကာလအတြင္း အစုိးရ ၀န္ႀကီးဌာနက ျဖစ္ေစ၊ ပုဂၢလိကႏွင့္ ကုမၸဏီတုိ႔က ျဖစ္ေစ ဥပေဒမဲ့ ေျမသိမ္းယူစီမံခန္႔ခြဲျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း စြပ္စြဲအေရးဆုိ လာသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ကာလစည္းကမ္းသတ္ ဥပေဒတြင္ မည္သုိ႔ပင္ ပါရွိေစကာမူ ဒီမုိကေရစီ စနစ္ကုိ စတင္က်င့္သုံးသည့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ အာဏာသက္၀င္သည့္ အခ်ိန္မွ စတင္၍ တရားစြဲဆုိရန္ ေပၚေပါက္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္”လို႔ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ေျမယာဆုိင္ရာ အျငင္းပြားမႈ ေျဖရွင္းေရး သုိ႔မဟုတ္ ေျမယာျပန္လည္ ခြဲေ၀ေပးေရး ဥပေဒတရပ္ကုိ ျပ႒ာန္းၿပီး အဲဒီဥပေဒမွာ ဒီအခ်က္ကုိ ထည့္သြင္း ျပ႒ာန္းအတည္ျပဳသင့္ပါတယ္။

ဒါမွလည္း အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ တရားမွ်တမႈ (Transitional Justice)ကုိ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ ပါတယ္။     ။

No comments:

Post a Comment

Comment မ်ားကုိ စီစစ္ျပီး တင္ေပးပါမည္။ မုိက္ရုိင္းေသာ၊ လူသားမဆန္ေသာ Commet မ်ား တင္မေပးပါ။